Home / Életmód / Egészség / AZ OTTHONI EDZÉS LEGFŐBB KRITÉRIUMAI:

AZ OTTHONI EDZÉS LEGFŐBB KRITÉRIUMAI:

Kritérium 1: MEGFELELŐ IDŐZÍTÉS

OTTHON SZABADON KIVÁLASZTHATOD AZ EDZÉS IDŐPONTJÁT!

Ugye egyértelmű, hogy ha otthon vagy, akkor te választod meg az edzés időpontját. Micsoda szabadság! Hurrá!

De vigyázz!
Ha nem edzel rendszeresen, azaz minden nap ugyanabban az időpontban, akkor nem jó az edzéstervezésed.
Ugyanabban az időpontban kell minden edzésnapon edzened otthon is.
Azaz az otthoni edzésnek szerepelnie kell a napi rutinodban.

Tény:
A hatékonysághoz minden nap ugyanakkor kell edzened! A versenysportolók is így edzenek.
Otthon nagyon könnyű elhalasztani egy edzést.

Egy ismerős példa:
„Jó napom volt, el is terveztem, hogy „Hú, meló után milyen jót fogok otthon edzeni!”
Aztán hazaértem, s változott a program, amihez alkalmazkodtam, az edzés pedig elmaradt…”

Megoldás:
Ezt csak akkor kerülheted el, ha szigorúan tartod magad a pontos edzési időponthoz.

Miért jó konditerembe járni?
A konditerembe járást az emberek beépítik a napi rutinjukba, általában ugyanabban az időpontban mennek edzeni.


sportos_ferfi

Kritérium 2: MEGFELELŐ INTENZITÁS ÉS ÖSSZPONTOSÍTÁS

OTTHON A SAJÁT TEMPÓDBAN ÉS INTENZITÁSSAL GYAKOROLHATSZ!

Otthon elvonulhatsz a szobádba, s a saját tempódban gyakorolhatsz, nem sürget senki, nem ellenőriz senki. Annyi ismétlést végzel és annyi szünetet tartasz a gyakorlatok között, amennyit csak akarsz?!?

De vigyázz!
Azonnal csökken az intenzitásod, ha edzés közben megcsörren a telefon, átjön a szomszéd vagy hazajön egy családtagod.
Otthoni edzés közben is szigorúan tartanod kell magad az előírt tempóhoz, gyakorlatokhoz, ismétlésszámokhoz, azaz az edzéstervhez.
S minden zavaró tényezőt ki kell zárnod.

Tény:
Az edzést nem szabad felszabdalni, részekre osztani, intenzíven végig kell csinálni.
A teljes odafigyeléssel végzett edzés a siker alapja.
Ha valaki megzavar közben, ha valami eltereli a figyelmedet, akkor az edzésednek nincs értelme.

Egy ismerős példa:
„Tegnap hozzákezdtem otthon edzeni, betettem egy DVD-t, bemelegítettem. Éppen kezdtem a gyakorlatokat, de csörgött a telefonom. Andi volt, mondta, hogy a tévében van egy jó műsor. Átkapcsoltam, néztem 15 percig. Utána folytatni akartam az edzést, de nem volt kedvem…”

Megoldás:
Határozd el, hogy hány percet edzel, szenteld azt az időt az edzésnek. Kapcsold ki a telefont!

Miért jó konditerembe járni?
A teremben ösztönözve vagy, hogy mihamarabb befejezz egy gyakorlatot, s átadd a helyet vagy kondigépet a következő embernek. Persze a teremben is előfordul, hogy az ember elbeszélgeti az időt egy barátjával, vagy flörtöl valakivel.


Kritérium 3. MEGFELELŐ HÁTTÉRTUDÁS

OTTHON A SAJÁT SZABÁLYAID SZERINT GYAKOROLHATSZ!

Az elvárt fejlődésedhez nélkülözhetetlen, hogy pontosan ismerd az edzés hatását, a saját képességeidet, az elvárható eredményeket.
Az otthon végzett gyakorlatok pontos elvégzését is tudnod kell.

De vigyázz!
Megfelelő elméleti és gyakorlati háttér nélkül nem szabad sportolni.
A gyakorlat nélküli elmélet hasznavehetetlen, míg az elmélet nélküli gyakorlat veszélyes!

Tény:
A nagyobb intenzitáson és rövidebb ideig végzett edzés hatékonyabb, mint a könnyebb és hosszabb edzés.
Ha nem tartod be az adott edzésre vonatkozó szabályokat, hanem a saját szabályaid szerint gyakorolsz otthon, akkor ne várd az eredményeket, mert nem fognak eljönni.

Megoldás:
Fogadj edzőt, aki megtanít.
Olvass könyvet, ami megtanít.
Nézz videót, DVD-t, ami megtanít.
Járj el tanfolyamra, ahol megtanulod a gyakorlatokat.
Nyomtasd ki az edzéstervet, s aszerint gyakorolj!


Kritérium 4. MEGFELELŐ FITNESZ ESZKÖZÖK

OTTHON MAGADNAK BIZTOSÍTOD AZ EDZÉS FELTÉTELEIT!

A sportboltokban, fitnesz webáruházakban vagy az adott fitnesz eszközök weboldalain tucatnyi típusú fitnesz eszközt vásárolhatsz magadnak.

De vigyázz!
A gyártók és forgalmazók úgy hirdetik a portékáikat, hogy a gyors és bámulatos eredmények illúzióját ébresztik fel benned.

Tény:
Az otthoni gépek nem oldják meg helyetted az edzést. Ne ringasd magad illúziókba, feleslegesen ne vásárolj semmit.
A teljeskörű edzéshez fontos, hogy legyenek megfelelő fitnesz eszközeid.
Törekedj rá, hogy a teljes test edzése történjen meg otthon.

Egy ismerős példa:
„Nagyon belelkesedtem, mikor megláttam a TV-ben a zsírégető fitneszgépet. Elképzeltem, hogy 2 hét alatt napi 5 perc edzéssel elérek mindent: formás fenék, karcsú derék, izmos láb, lapos has! Azonnal megrendeltem, 2 hétig használtam 2-3 alkalommal. Nem jött eredmény, most azt sem tudom, hova tettem, biztosan az ágy alatt van…”

Megoldás:
Csak akkor vegyél fitnesz eszközt, ha van hozzá elég helyed és tudsz vele egyedül edzeni.

Miért jó konditerembe járni?
Teljeskörű az edzés az edzőteremben, mert megvan minden gép, és mindenféle edzést tudsz végezni, aerobikot, jógát, testépítést, stretchinget, stb.
A konditeremben minden izomcsoportra és mindenféle kardio edzésre találsz gépet. Ugyanilyen felszereltséghez otthon minimum 30 nm hely és 1 millió Ft kellene…

Tekintse meg

lúgosítás 2

A lúgosítás 3 élettani hatása

Talán nem is gondolná, de szervezetünk elsavasodása még arra is hatással lehet, hogy milyen gyakorisággal ...